See on ebamugav olukord nii juhile kui ka töötajale, kes peab sellist teadet edastama. Selline olukord tuleb aga mõistlikult lahendada, kuna sobimatu töötaja mõjutab kogu meeskonna tootlikkust ja heaolu. Seetõttu on oluline osata sellist tagasisidet anda viisakalt ja konstruktiivselt.

Siin on mõned nõuanded, kuidas juhile töökaaslase mitte sobimisest teada anda viisakalt:

  1. Ole aus, selge ja otsekohene

Kuigi on kiusatus probleemist mööda vaadata ja loota, et olukord ise laheneb, on ausus siiski parim taktika. Juhile tuleb ausalt öelda, mis ei klapi ja milliseid probleeme töötaja tekitab. Ole konkreetne ja too näiteid. Selgita välja, millised on probleemid ja miks sa arvad, et need probleemid mõjutavad ettevõtet negatiivselt. Ära kasuta emotsionaalseid argumente, vaid räägi faktidest. Näiteks: “Ma olen märganud, et töökaaslane X ei suuda tähtaegu täita ja selle tõttu jäävad teised töötajad temast maha. See mõjutab meie ettevõtet negatiivselt ja seetõttu arvan, et peaksime sellele tähelepanu pöörama.”

2. Paku murest rääkides ka välja lahendus(ed)

Juhile antud tagasiside peaks sisaldama ka ideid, kuidas lahendada tekkinud probleeme, lihtsalt probleemi välja toomine ilma lahenduse pakkumiseta ei ole tavaliselt piisav. Seetõttu on oluline mõelda, kuidas saaks antud olukorra lahendada. Kas sobimatu töötaja tuleks saata koolitusele või määrata talle mentor, et ta paremini toime tuleks? Või tuleks leida uus ametikoht, kus ta oleks edukam? Näiteks: “Ma arvan, et töökaaslasel X on raske oma aega planeerida ja ta ei tea, kuidas oma tööd tõhusamalt korraldada. Kas me võiksime pakkuda talle mentorit või koolitust, et ta saaks enda oskusi parandada?”

3. Rääkige oma muredest varem, mitte hiljem

Mida kiiremini kaastöötaja tööle mitte sobimisest juhile teada anda, seda parem. Kui ootate liiga kaua, võib olukord halveneda ja probleem muutuda lahendamatuks. Lisaks mõjutab sobimatu töötaja kohalolek ka teisi meeskonnaliikmeid, kes võivad hakata kannatama stressi, halva tuju ja alaväärsuskomplekside all.

4. Ole viisaks ja professionaalne

Kuigi on oluline olla aus ja otsekohene, tuleb tagasisidet andes olla viisakas. Vältige süüdistusi ja keskenduge konstruktiivsele kriitikale. Oluline on rõhutada, et eesmärk on aidata töötajal oma tööülesannetega paremini hakkama saada. Sõnade valikul on suur roll, kui annate juhile teada, et kaastöötaja ei sobi tööle. Kasutage tööalast ja professionaalset sõnavara ning vältige emotsionaalseid väljendeid. Juhile tuleb selgitada, milles ebakompetentsus täpsemalt väljendub – kas käitumises, töö sisus, jne.

5. Ole valmis lahendama probleeme

Kui oled oma juhiga rääkinud kaastöötaja sobimatusest tööle, siis ole valmis ka ise lahendama probleeme. Juhil võib olla vaja sinu abi, et lahendada antud olukord ning seetõttu ole avatud lahenduste pakkumisele. Võid pakkuda oma abi koolituste korraldamisel või mentorluse osas. Peamine on näidata, et oled valmis aitama, et leida parim lahendus.

Kaastöötajatele mitte sobiva töötaja teema tundlik ja keeruline, kuid kui olukorda käsitleda professionaalselt ja viisakalt, saab sellest õppida ja kasvada, parandades seeläbi organisatsiooni tervikuna.