Nüüdseks on enamus ettevõtetes juba aasta aega kodudes tööd tehtud. Selle ajaga olen märganud, kui super oluline on hea kommunikatsioon. Enam ei saa koos spontaanselt kohvi juua ja niisama lobiseda ad hoc, kõike tuleb planeerida ja justkui oleks ära võetud üks taju – kehakeele taju. Jaaaa, videod pannakse vahel tööle, aga see pole see. Hääletoon on saanud ka 5x tähtsamaks kui varem.

Mõned minu tähelepanekud, mida soovitan kommunikatsioonis teadlikult arvestada:

 

  1. Kommunikeeri pigem rohkem kui vähem. Kordamine on tarkuse ema. Vt alt Luntzi tsitaati ;)
  2. Räägi inimestega keeles, mida nad mõistavad. Kui on tegemist suure ettevõttega, kus on erinevad sihtrühmad, siis vajadusel muuda oma kõnestiili. Oluline on, et sõnum kohale jõuab!
  3. Info jagamise ülesannet on ettevõttel. Info omandamise vastutus aga töötajal. Kui info saadeti, aga sa seda ei lugenud, siis see on sinu probleem. Kui töötajaid on infosulus, vähendab see motivatsiooni tekitab kuulujutte ja muid probleeme, suurendab vastu töötamist. Vt punkti 1.
  4. Suhtle võimalikult palju nö lives ehk otse. Pigem helista ja küsi/aruta, kui et alusta meeletut emaili maratoni.
  5. Koosolekutel ole kohal! Keegi ei taha oma aega raisata ja jube tüütu on asju korrata, sest keegi tõenäoliselt multitaskis ja ei kuulanud.
  6. Videokõnedes lase teisel lõpuni rääkida, ära räägi peale. Mu teada kõikides veebikõnesid võimaldavates programmides on käe tõstmise funktsioon, selle kasutamine on suurema auditooriumi kõnes teretulnud.
  7. Ole viisakas ja väljapeetud. Õpi ära ametlik kirjastiil, kuidas emailidele vastata. Hoia sellist stiili, et pärast koosolekut vms oleks võimalik ikkagi sõbralikult koos lõunat süüa.
  8. Lisa rohkem soojust nii kirjastiili kui ka hääletooni, rääkimata kehakeelest videokõnes olles. Teiste tajumine on keerulisem ning vahel võib tekkida tüli ka tühja kohapealt.
  9. Kontrolli oma emotsioone ja kehakeelt. Kui oled ärritunud, ära saada emaili enne, kui oled rahunenud. See “sleep over it” reegel on endiselt omal kohal.
  10. Kui pead edastama tähtsat infot, ära üle pinguta. Mahuta kogu info 1 lehele ära (rohkem keegi ei viitsi lugeda) ja ole visuaalselt loov, too välja oluline.
  11. Tingiv kõneviis on hea, kui sul on vaja mulli ajada. Kui tahad, et midagi tehtud saaks, ole konkreetne. Kui sa ei saanud täpselt aru, kas sa pead midagi tegema, siis küsi üle.
  12. Kasuta ühte peamist kanalit info edastamiseks, ära puista infot igale poole laiali. Kriitilisel hetkel inimesed peavad teadma, kust infot leida. Kui peamiseks kanaliks on intranet, siis olgu kõik seal. Nii ei saa, et killuke on emailis, siis nt Slacki või Teamsis ja siis hoopiski kuskil chätis.
  13. Väldi koridori kommunikatsiooni, st info peab jõudma kõigini enne, kui koridorid kuulujuttudest juba kihavad. St info edastamine peab olema õigeaegne.
  14. Süsteemsus on väga oluline. See tekitab rutiini ja dokumenteerimine aitab ennetada möödarääkisimi või konflikte spekuleerides kes ikka mida tegema pidi. Kui on avalik protokoll olemas, saab sealt järgi vaadata. Lisaks on hea iga kord üle vaadata mis staatuses mis otsus on – kas inimesed tegid, mis lubasid või ei.