Igaüks meist on käinud töövestlusel, vähemalt suurem osa kindlasti. Aga kui paljud on seda läbi viinud?
Kui ükspäev avastad, et oih, pean nüüd värbama uue töötaja ja läbi viima mitmeid töövestlusi, et leida SEE õige töökaaslane, kuidas end selleks ette valmistada? Kust ma saan küsimused? Mida ma ei tohi küsida? Üks küsimuste rong hakkab üha kiiremas tempos kihutama…
Aga alustame algusest.
Kui ühel päeval saad spetsialistist juhiks ning firmas personalijuhti pole, kes aitaks värbamisel, siis ilmselgelt peab selle ülesandega ise hakkama saama. Loe läbi CV ja vaata, kas kandidaadil on olemas sobiv kogemuste pagas või oskused, mida tööks vaja on. Praagi need välja, mis üldse ei sobi, jäta alles need, mis vastavad nõuetele. CVst sa kahjuks ei saa head ülevaadet millise iseloomuga inimene on. Töövestluse ülesanne ongi aru saada kas see inimene klapib teistega ja lisab väärtust meeskonda või ei.
Oletame, et otsid kontorisse klienditeenindajat
Ettevalmistus enne töövestlust
- Tööta kandidaadi CV läbi, jäta meelde vajalik info või siis prindi CV välja ja jooni oluline alla, mille kohta soovid täpsemalt küsida.
- Enne kohtumist vaata koosolekute ruum (või mistahes ruum, kust vestlust läbi viid) üle, kas see on puhas ja korras.
- Ole vestluseks valmis 15 minutit enne kokku lepitud aega. Vahel võivad mõned isegi varem kohale jõuda :)
Töövestlus võiks välja näha niimoodi:
- Kui kandidaat kohale jõuab, võta ta ilusti vastu ja esimese asjana tutvusta ennast ja seejärel kasuta ice-breakerit, mis aitaks jääd sulatada. Näiteks võid küsida, kuidas ta koha üles leidis vms.
- Juhata kandidaat ruumi, kus vestlust läbi viite.
- Alguses on viisakas öelda kaua umbes vestlusega aega läheb, et teine pool oleks sellest teadlik.
- Uuri, mis ta ettevõtte või pakutava töö kohta teab. See näitab, kas inimene on asja läbi mõelnud ja teab, kuhu tuli või lihtsalt suvaliselt fishib või tal on kõigest suva. Need 2 on üsna mõttetud tüübid, keda ei soovita palgata.
- Pärast antud küsimust ongi hea enda poolt n-ö firmat turundada (loe: lähemalt tutvustada) ja tööst täpsemalt rääkida.
- Täpselt kõiki küsimusi ette öelda on raske, aga alati võib endale nimekirja ette valmistada teemade/blokkide kaupa. Vajadusel kirjuta vastused kohe üles nt CV peale, et märksõnad ja oluline ikka meelde jääks. Kõige tähtsam on, et sa saaksid vastused endale olulistel teemadel, nt
- Julgusta kandidaati ka küsima. Tööst tõsiselt huvitatutel on alati küsimused ette valmistatud ja parimatel isegi paberile kirjutatud. Ideaalses vestluses oleks rääkimise suhe 50:50.
Aga hoia juhtlõng ikka enda käes, ära muutu ise intervjueeritavaks. - Kindlasti tuleb rääkida ka tähtsast: palgast, alustamise kuupäevast, töötingimustest, boonustest jne. Kui inimene paistab sobilik, siis müü end ja oma firmat, kiida ja tekita kandidaadis tunne, et ta tahaks kohe homme tööle tulla. Kui inimene ei meeldi, jäta kiitmine vahele :)
- Kui kandidaat meeldib, uuri kas ta on kuskile veel kandideerinud.
- Otsi kokku tõmmates ütle millal hiljemalt sa otsuse teatavaks teed ja kuidas temaga ühendust võtad. Kindlasti täna meeldiva kohtumise eest!
NB: Kui teil on oma garderoob, kuhu saab üleriided panna, siis peaks sealt enne tuppa jõudmist läbi käima.
Mul endal on üks halb kogemus, kus kohale jõudes keegi (ei tutvustanud end) küsis, kes ma olen ja seepeale ütles, et istu sinna pingile. Olin enne õiget aega kohal ning diivanil, toolidel istus koos minuga 3 naist, 2 tulid veel juurde 5 minuti jooksul ja kõik vaatasid küsivate pilkudega ringi. Seejärel keegi (ei tutvustanud taas) ütles, et tulge nüüd kõik siia tuppa. Seal öeldi, et tegemist on rühmaintervjuuga ja meile antakse ka praktiline ülesanne. Olin arvestanud, et on tavaline vestlus ja läheb max tund aega. Pidin tol õhtul sealt edasi teatrisse minema ning kui 1,5 h oli kogu üritus juba kestnud, siis vabandasin ja ütlesin, et kahjuks pean lahkuma, kuna mind ei teavitatud, et pean niivõrd palju aega varuma. Muidugi ma ei saanud sinna tööle :)
Teine põhjus selle ütlemiseks on, et kui nt tunni pärast tuleb järgmine, siis taaskord mõlemad pooled teavad, et peavad ajaraami ära mahtuma ning pole pärast halbu üllatusi, et see või too jäi rääkimata.
Väga hea oleks kandidaadile anda lahendamiseks mingi ülesanne, et näha kuidas ta asja läbi hammustab. Klienditeenindaja kandidaadiga võiks proovida nt rollimängu päriselu situatsiooniga, mis teil on olnud ja vaadata, kuidas ta end selles rollis tunneb.
Näiteks andmesisestaja töökohale kandideerijatele olen toote kätte andnud ja palunud seda kirjeldada. Mõni tulistab kogu vajaliku info minutiga ära, teine nämmutab tükk aega ja no ei tule sellist vastust, mille põhjal üldse jätkata.
-
– kas tegemist on meeskonnamängijaga ja kuidas ta teistega kokku sobib.
– kuidas ta lahendab probleeme. Klienditeenindajatel on see oskus väga oluline!
– millised on ta tulevikuplaanid, st kas otsib tööd pooleks aastaks või pikemalt
– kuidas ta kohaneb erinevate programmide, inimestega (ilmselgelt tuleks eelistada kedagi, kes kohaneb hästi ja kiiresti)
– kuidas ta oskab firmat ja tooteid, teenused müüa?
Vestlust peaks juhtima nii, et ta ise räägiks oma kogemustest ja kirjeldaks olukordi, kus tuleks vastused välja. Otse küsides: kas oled meeskonnamängija vastavad kindlasti kõik JAH, kui tööd tahavad. Pigem peaks seda uurima kaudsete küsimuste kaudu.
Kui paari küsimusega selgub, et inimene ei sobi, pole mõtet ka väga uurida ja puurida, mis sa ikka enda aega raiskad.
See on oluline sel juhul, kui tundub, et kandidaat võiks olla konkursi võitja. Kui tal on veel teinegi pakkumine, siis võib minna kauplemiseks.
Kui kandidaat uksest välja astub, oled ülesandega hakkama saanud.
Aga kust leida häid küsimusi? Jagan enda mõningaid, mis aitavad saada vastuseid meeskonnamängija kogemuse osas. Need põhinevad Ideal Team Player raamatul:
Humble:
Mis on su karjääri kõige tähtsam saavutus?
Mis on kõige suurem pettumus tööalaselt? Kuidas selle toime tulid?
Kuidas sa tuled toime vabandamisega? Kui ise pead vabandama või vabandust vastu võtma. On see su jaoks raske või kerge?
Kui sa mõtled oma ideaalse töökaaslase peale, siis millised omadused tal peaks olema?
Hungry:
Milline väljakutse töö-alaselt on olnud sulle kõige raskem, millega toime oled tulnud?
Millega sulle meeldib tegeleda tööst vabal ajal?
Mis kellaaegadel sulle meeldib tööd teha?
Kuidas tuled toime olukorraga, kui mõni meeskonnakaaslane panustab sinust vähem? Mida ette võtad?
Kui pead toime tulema mõne probleemiga, mida kuskil juhendis kirjas pole, siis kuidas käitud. Mida ette võtad?
Smart:
Kuidas sa end iseloomustaksid?
Kas sul on mõni säärane omadus, mis häirib su lähedasi?
Millised inimesed häirivad sind ennast kõige rohkem ja kuidas sa nende toime tuled, kui mõni säärane peaks olema töökaaslaseks?
Mis sa arvad, kas su praegused töökaaslased iseloomustaks sind kui empaatilist inimest? Kas sa tooksid mõne näite, kuidas sa empaatiat väljendanud oled?
Kuidas tulid toime probleemse kliendiga, kui töötasid klienditeenindajana?
Millised on su ideaalsed töökaaslased?
Mis on su ootused otsesele juhile?
Mida rohkem vestlusi läbi viia, seda väiksemaks ka närv läheb ja vestlused muutuvad sujuvamaks. Olenemata kas teed kümnenda või üheksakümnenda intervjuu, alati ole ette valmistatud, sest kandidaat tuleb firmasse ikkagi esimest korda. Sina oled ettevõtte nägu ja visiitkaart. Kui jätad kehva mulje, on suur tõenäosus, et pärast negatiivne info levib edasi suuremale ringile.
Lisa kommentaar