18.septembril toimus SpringHubis Recrur seminar, kus arutlesime koos Nele Sinnepi ja Annika Tuulemäega, mida tegelikult tähendab vastutus värbamisel. Arutelu juhtis Marit Künnapuu ning juba algusest peale oli selge, et tegemist pole pelgalt küsimusega “kelle töö see on?”, vaid hoopis sügavama teemaga – värbamine on strateegiline otsus ja dialoog organisatsiooni tuleviku üle.
Juhi vastutus – kõige olulisem lüli
Kõige rohkem jäi kõlama, et juhi roll on keskne. Juht on see, kes tunneb oma tiimi vajadusi, mõistab organisatsiooni strateegiat ja peab ette nägema, milliseid oskusi ja millist potentsiaali on tiimi vaja aastateks, mitte vaid lühiajaliselt. Vale värbamisotsus ei mõjuta ainult tööprotsesse, vaid ka tiimi dünaamikat ja motivatsiooni.
Kandidaadi roll – teadlik otsus
Sageli räägime ainult tööandja poolest, aga tegelikult ka kandidaat vastutab. Tema ülesanne on hinnata, kas ettevõtte väärtused, juhtimiskultuur ja roll vastavad tema ootustele ning pikaajalistele plaanidele. Edukas värbamine sünnib siis, kui mõlemad pooled ütlevad ausa “jah” – mitte ainult töölepingule, vaid ka sellele, et sobime päriselt kokku.
Organisatsioonikultuur – nähtamatu filter
Me võime alustada CV-st ja kogemustest, kuid tegelik sobivus selgub intervjuudes, kodutöödes ja aruteludes. Kui väärtused ei klapi, ei päästa ka parimad oskused. Organisatsioonikultuur loob pinnase, milles uued töötajad kas õitsevad või hääbuvad. See tähendab, et värbamisel testitakse lisaks oskustele ka väärtuste ja tööstiili sobivust.
Employer branding algab esimesest kontaktist
Üks tähelepanuväärne mõte oli, et tööandja bränding ei alga tööturu kampaaniatest, vaid hetkest, kui kandidaat oma CV saadab.
Kas ta saab automaatse kinnituse, et kandideerimine on õnnestunud? Kui kiiresti tuleb tagasiside intervjuu või järgmiste sammude osas? Kuidas antakse edasi eitav vastus – viisakalt ja õigeaegselt või hoopis hilinemisega ja ebamääraselt? Kõik need nüansid kujundavad kandidaadi kogemust ja ettevõtte mainet tööandjana.
Personalijuhi ja värbaja roll – juhi toetaja
Olenevalt organisatsioonist võivad personalijuhi või värbaja rollid varieeruda, kuid peamine on üks: juhi toetamine. See tähendab nii protsessi struktureerimist kui ka raskete küsimuste esitamist, peegeldamist ja vajalike tähelepanekute tegemist. Personalijuht on tihti see, kes aitab juhil näha “pimedaid nurki” ja teha otsuseid, mis on kooskõlas nii organisatsiooni hetkeseisu kui ka tulevikuga.
Miks ei tohiks värvata “ehku peale”?
Kõlas ka hoiatus: pigem jätta otsus tegemata, kui võtta inimene tööle ainult lootuses, et “ehk sobib”. Kui inimene lahkub kiiresti, kaotab ettevõte nii ajas kui ka rahas ning langeda võib ka tiimi motivatsioon, sest ametikoht on endiselt täitmata. Parem teha teadlik, läbimõeldud otsus, isegi kui see võtab kauem aega.
Seminari põhisõnum
Värbamine pole ainult töökoha täitmine. See on organisatsiooni tuleviku dialoog, milles igal osapoolel – juhil, kandidaadil ja personalijuhil/värbajal – on oma vastutus. Edukas värbamine sünnib siis, kui kõik pooled võtavad oma rolli tõsiselt ning tegutsevad ausalt, läbipaistvalt ja sihikindlalt.
Oleme koos Annika ja Nelega südamest tänulikud kõigile arutelus osalenutele ja kuulajatele! Just sellised mõtestatud vestlused aitavad luua tugevamat värbamiskultuuri Eestis.
Ja tänutäheks boonus:
5 küsimust, mida juht võiks enne värbamist endalt küsida
-
Miks ma seda rolli vajan?
Kas see on strateegiline vajadus või hetke emotsioon? Kuidas toetab see värbamine ettevõtte pikemaajalisi eesmärke? -
Milline inimene siia tiimi päriselt sobib?
Mitte ainult oskuste, vaid ka väärtuste, suhtlemisstiili ja õppimisvõime poolest. Millist lisandväärtust ta toob meeskonda? -
Kuidas ma kirjeldan rolli kandidaadile ausalt ja selgelt?
Kas kuulutus ja vestlus annavad realistliku pildi töö sisust, väljakutsetest ja ootustest? -
Millist kogemust pakume kandidaadile värbamisprotsessis?
Kas suhtlus on kiire, läbipaistev ja lugupidav? Kas kandidaat tunneb, et teda väärtustatakse isegi siis, kui ta ei saa valituks? -
Kas olen valmis oma otsuse eest vastutama?
Kui kandidaat liitub, on tema edasine areng, lõimumine ja edukus suuresti juhi kätes. Kas olen valmis panustama aega ja tähelepanu, et ta päriselt õnnestuks?
#värbamine #juhtimine #employerbranding #organisatsioonikultuur
Lisa kommentaar